Supersupersuper vet!! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Robert Schavemaker - WaarBenJij.nu Supersupersuper vet!! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Robert Schavemaker - WaarBenJij.nu

Supersupersuper vet!!

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

25 Januari 2013 | Zweden, Gotenburg

Hi Everybody!
Wow jullie lezen dit nog steeds, zeker rotweer in Nederland? Dat is best wel raar eigenlijk, oke, het is dan wel rond de -10 graden hier overdag en rond -18 in de nacht maar sinds ik hier ben, en dat is nu bijna een week heeft het nog niet geregend of gesneeuwd of iets dergelijks. Soms is er geen wolkje aan de lucht, en sommige dagen is het gewoon grijs maar het is in ieder geval droog. So far so good zullen we maar zeggen. Laat ik eens beginnen met wat ik eigenlijk nog niet heb gedaan in Zweden. Studeren. Ik volg dit semester dus slechts 1 vak en ben daarvoor 4 uurtjes naar school geweest. Heb nu ook m’n werkplan voor het ene Nederlandse vak op orde en de 31e een examen voor het andere dus vandaag maar even een paar uurtjes (zal wel 20 minuten worden) studeren.

Laatste dagen waren weer awesome. Maandag openbaar vervoer beetje uitgepluisd onderweg naar school. Zo superchil hier, alles is op loopafstand. Als je de korte weg neemt en de tram sluit net niet aan dan kan je gewoon een stukje lopen en als je de laatste tram niet haalt omdat je wel gezellig zit in de kroeg kan je gewoon lopend naar huis daar doe je dan 20 minuten ofzo over. Maandag hadden we met de buddy groups een kroegentocht. Iedereen zit hier in een groep van 15 mensen en die hebben allen 3 buddies en daarmee gingen we lekker de kroegen af. We eindigden in Victoria, een van de ‘studentenbars’waar ik wel vaker zal eindigen werd mij verteld. Ergens geloof ik dat wel.. Dinsdag hadden we in de middag een welkomstreceptie en er was een soort markt waar je voor allerlei studentenzaken heen kon. Daar kon ik ook mijn Zweedse simkaart ophalen die ze voor je hadden geregeld. Die telefoonmaatschappij geeft je 100 belminuten, een Zweeds nummer en onbeperkt internet (wat hier Echt onbeperkt is) allemaal gratis. Dat noem ik nou reclame. Ik vind dat ik wel wat terug kan doen voor hun, het bedrijf heet TELIA. Toch een beetje gratis reclame in de Nederlandse markt zullen we maar zeggen! Daarna was er een wine and dine met oa de burgemeester van Goteborg. Een uurtje gratis wijn en supper lekker eten. Zulke dingen halen echt de student in jezelf naar boven haha. Dat is echt een andere cultuur hier. Zweedse mensen zijn eingelijk altijd op zoek naar het meest goedkope product. In de systembolaget bijvoorbeeld, de enige winkel die in Zweden alcohol boven de 3.5 procent mag verkopen staan wijnen niet per land opgesteld maar per prijs. En ook, mensen in de kroeg halen standaard 1 biertje. Niks van potjes of rondjes ofzo maar iedereen voor zichzelf. Zal ook wel wat met het student zijn te maken hebben. Anyway, daarna zijn we naar the Queen gegaan. Dat is de echte stamkroeg van een hoop mensen. Bier is het goedkoopst (heel belangrijk dus) en het is er erg gezellig. Het vooroordeel over het dure bier moet ik trouwens tegenspreken! In the Queen bijvoorbeeld betaal je 29 kroon voor een biertje, wat neerkomt op 3,48. Echter, je krijgt hier standaard 0.4 liter dus vergelijk dat met 0.22 in Nederland en de prijs en je hebt eigenlijk hetzelfde. In de clubs schijnt het wel duurder te zijn maar daar ga ik vanavond pas als eerste heen dus dat gaan we wel zien. Het was gezellig laat geworden en woensdag had ik college om 8 uur, nice!! In de middag was er een bustour. Die was echt super. Goteborg is echt een hele mooie stad. Het centrum is gezellig en als je de rivier over gaat kom je langs allerlei mooie plaatsen en ook stopten we bij een kerk bovenop een berg met uitzicht over de stad. Donderdag was het voor het eerst partytime in de keuken van ons appartement. Had een gezellig aantal mensen uitgenodigd en de keuken was vol. Dat was van 6 tot 8 en daarna gingen we naar de Kick-off party (nummer 5 ofzo haha). Ach joh, ik spuug er niet in. Daarna weer naar the Queen en nu lekker met een dooie kop een verhaaltje schrijven op de ochtend. Vandaag is het vrijdag dus dat betekend afterwork. Dat is een plaats waar je ongeveer 7 euro betaald voor een buffet zeg maar. Heel veel studenten en andere mensen komen daar heen. Ze zeggen dat het echt Goteborgs is. Maar vanavond gaan we het zien. Daarna een afscheidsfeest van iemand die hier het eerste semester was en dus weg gaat en zaterdag de city tour. Daarna is de introweek wel een beetje ten einde denk ik! Ik ga nu echt even wat nuttigs doen en ik spreek jullie snel weer 
BYE

• 25 Januari 2013 - 12:02

Wes:

Zwaar leven! Sounds good son. Hou vol! haha xD

• 31 Januari 2013 - 20:34

Johan En Nel Schelvis:

Hoi Robert,

Als wij dit zo lezen willen wij wel student zijn i.p.v van dat harde werken wat wij op onze oude dag nog doen.
    Maar goed wij zeggen altijd pluk de dag en wij denken dat jij daar geen enkele moeite mee heb in Zweden.
    Met het snelle internet zijn we vast niet te laat om je te feliciteren met je verjaardag a.s maandag dus bij deze een mooie dag toegewenst van ons .
    Nu we je blog hebben lezen we wel hoe je verblijf daar verloopt.
    Veel succes daar en na deze feestweek moet je natuurlijk nog wel even studeren op ..............of zo.
    Groeten van ,

Ome Johan en tante Nel

• 03 Februari 2013 - 12:45

Els En Peter:

Robert, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Vanuit Buitenveldert proosten we op je 21e verjaardag daar in het mooie Zweden! Liefs en groetjes, Els en Peter

• 03 Februari 2013 - 13:52

Edwin, Wilma En Robin:

Ha die Robert,
    Van harte gefeliciteerd met je 21ste verjaardag! Van je moeder de link naar je blog gehad dus we kunnen meegenieten van je diepgaande studie van de Göteborgse kroegen.
    Veel plezier vandaag en geniet (zo te lezen is dat je wel toevertrouwd) van je Zweedse avontuur.
    Groetjes,
    Edwin, Wilma en Robin Bach

• 03 Februari 2013 - 14:02

Robert Schavemaker:

Bedankt voor de leuke reacties !! Volgende verslag komt er binnenkort weer aan maar eerst vandaag nog even verjaardag vieren :D!

• 03 Februari 2013 - 14:16

Ria En Frans:

Hoi Robert,
    Vanuit een regenachtig Santpoort feliciteren we je van harte met je 21e verjaardag.
    Hoe laat vier je je verjaardag ook al weer in Liseborg?
    Misschien lukt het ons dan nog om even langs te komen.
    Skol!