Over studiepunten, Lapland en Zweeds pasen! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Robert Schavemaker - WaarBenJij.nu Over studiepunten, Lapland en Zweeds pasen! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Robert Schavemaker - WaarBenJij.nu

Over studiepunten, Lapland en Zweeds pasen!

Blijf op de hoogte en volg Robert

03 April 2013 | Zweden, Gotenburg

Over studiepunten, Lapland en Zweeds pasen!

Hej hej! Hu mår du? Jag heter Robert och jag kommer från Nederländerna. Jaja zoals je ziet is de eerste Zweedse les achter de rug. Lekker drie uurtjes in de week leren wat anders te zeggen dan proost, bier en dankjewel. Of ik het blijf volgen weet ik nog niet, mis al een aantal lessen door reizen en heb genoeg tijd nodig voor andere dingen! Maargoed, deze maand wisseling van de wacht op studiegebied! Al m’n Nederlandse papers ingeleverd en een hertentamen gemaakt. Ook m’n enige Zweedse vak (hopelijk voldoende) afgesloten. Vanaf nu alleen nog twee Zweedse vakken. En dat was even wennen. Niet dat ze zo anders zijn dan andere vakken, maar ben in de eerste week zowat al evenveel naar de uni geweest als de twee en een halve maand ervoor. Ineens 3 a 4 keer in de week naar de uni in plaats van lekker paper schrijven als ik er zin in heb. Je zou haast gaan denken dat ik daadwerkelijk een hoop aan het studeren ben hier.. Gelukkig staat de zon hier serieus strak aan de hemel overdag en heb ik gisteren voor het eerst gezien dat het kwik in plaats van de gebruikelijke twee graden kouder dan Nederland nu twee graden warmer was! Ja dat lees je goed, zon en relatief warme temperaturen hier (+5a7°C)! Illustratief dat ik dit blog schrijf buiten op het dak van mijn gebouw. Aleen nog een biertje erbij.. Hé wacht ben zo terug…. Jammer genoeg net als in Nederland geen vrije week tussen de wisseling van vakken door. Maar dat werd op een andere manier opgelost… Lapland!

Lapland begon op donderdagmorgen om 9 uur op het bus station. De dag ervoor had ik m’n 24 uur herexamen Management en Organisatie dus heb tot half 7 zitten werken daar aan. Een uurtje slaap en off we went. De 22 uur in de bus kwamen nu eigenlijk wel goed uit om wat slaap in te halen. Onderweg begonnen met het leren kennen van de 55 meereizende studenten uit Kopenhagen, Halmstad en grotendeels gewoon Goteborg. Ik kreeg het idee om een verhaal te maken met alle mensen uit de bus. Elke tweetal mocht 1 zin toevoegen waardoor het een compleet uit de hand gelopen maar toch heel grappig verhaal werd. Voorlezen voorin de bus leidde tot hilarische taferelen. Maargoed, iedereen wist gelijk wie ik was en hoe ik in elkaar zit dus dat legde een goed fundament voor de rest van de reis. Rest van de heenweg gememoryd (?) met 10 personen tegelijk (ja dat was inderdaad lastig onthouden hoor ik u denken) en dus wat geslapen. Die vrijdag kwamen we om 9 uur aan bij het(de?) hostel. Die was in Kiruna, een van de meest noordelijke Zweedse plaatsen. In de ochtend daar een rondwandeling gedaan en in de middag honden sleeën! Dat was echt enorm gaaf. Vooral als je helemaal vooraan zat. Door een uitgestrekt, wit en prachtig landschap rijden met 12 honden die je voort trekken. Supervet. Daarna ook nog op sneeuwscooters gereden. Ook dat was echt enorm gaaf. En hard dat die dingen gaan! Toen we terug kwamen gekookt met zijn tienen en in de avond geweerwolfd! Met een groep van ruim 20 man dus dat was echt gaaf. Heel leuk als je op het einde allemaal positieve reacties krijgt (want drie keer raden wie de spelleider was…) en mensen zelfs de dag erna er nog over praten. Na het weerwolven ook nog even tevergeefs op zoek gegaan naar het noorderlicht en de plaatselijke bar ingedoken. Die hadden ze dan weer wel.

De volgende dag (zaterdag ondertussen) werd ons verteld dat we de morgen vrij hadden om boodschappen en alcohol in te slaan. De plaatse waar we de volgende twee nachten zouden slapen had namelijk geen supermarkt… Laat staan een systembolaget. Dat was niet aan dovemansoren gericht en naar verluidt kon de ICA supermarktmanager na ons bezoek een weekje naar Barcelona. In de middag vertrok de bus naar het ijs hotel. Dat is een plaats waar alles van ijs is. Van een kerk waar regelmatig mensen trouwen tot prachtige suites waar je kan overnachten tegen een lichte vergoeding van zo’n 300 euro per nacht. Na het ijs hotel naar een Sami dorp geweest (de oorspronkelijke bewoners van Lapland) en daarna naar Abisko, de plaats waar we zouden slapen. In de avond was er een feest met barbecue en al in een tipitent waar helaas het noorderlicht niet is gespot. Dag 4 (zondag) zouden we naar Noorwegen gaan ware het niet dat de weg was afgezet wegens een sneeuwstorm. Dat zijn pas geldige redenen. We keerden dus onverrichte zaken terug naar de hostel waar we vlakbij in het nationale park veel lol hadden in de sneeuwstorm. Nadat ik iedereen in de sneeuw had gegooid werd door de groep besloten dat hen wraak zoet zou zijn. Mijn boxer is nog steeds nat. Aan het eind van de middag werd de groep in 3en gedeeld en gingen we naar de sauna. De sauna was op een afgelegen plaats vlakbij het prachtige bevroren meer waar een gat in het ijs was om in te duiken (zie de foto’s). Dat was… aardig koud. Na de sauna nog de nodige alcoholische versnaperingen tot ons genomen waarna we gingen slapen of fit te zijn voor de volgende dag (Haha best geloofwaardig he? Stiekem werd het opnieuw 3 uurtjes slaap). De volgende dag dacht ik, ik laat me door een sneuwstorm niet tegenhouden dus de trein naar Narvik (Noorwegen) gepakt! Omdat we dagprogramma 5 dus op dag 4 al hadden gedaan hadden we een vrije ochtend. De treinreis (ca 1,5 uur) was schitterend. Langs de fjorden van Noorwegen naar het pittoreske Narvik waardoor ik toch nog kan zeggen: Noorwegen, ik ben er geweest. Al ga ik volgende maand naar Oslo maar dat even terzijde. In de middag weer opmaken voor de busreis van 22 uur terug. In de bus terug in plaats van een verhaal geschreven dit keer een liedje gemaakt. De tekst kunt binnenkort raadplegen op Facebook of is op aanvraag verkrijgbaar indien u een reactie plaatst onderaan. Vraagt u zich af waarom die melodie, well, elke reis maak je wel iets grappigs mee op een bepaald liedje. Dit blog is echter al lang genoeg om het verhaal uit te leggen haha. Dus de volgende dag kwamen we weer aan in Göteborg en zat de Lapland trip erop!

Veel tijd om te ontspannen was er echter niet want in het weekend van Pasen kwam mijn lieftallig familie langs! Samen met twee koffers vol rode kool in blik, stroopwafels en duivenkater kwamen zij voor een paar dagen over. Een weekend lang de toeristische plaatsen van Göteborg laten zien, wat ook leuk voor mij was om te zien aangezien het voor mij vaak ook de eerste keer was haha. Hun bezoek in combinatie met weinig slaap eerder en toch het gevoel dat je wilt stappen kwam mijn gezondheid niet maar zeker wel mijn humeur ten goede. Dat was niet echt een lekker lopende zin he? Maargoed u zal vast de bedoeling begrijpen. Verder noem ik als weekend hoogtepunten: Fika (koffie met lekkere dingen) met zn allen, het Franse restaurant waar we toch niet gingen eten, de borrel in m’n stamkroeg the Queen, de voetbalwedstrijd met Pa en Jeff en uiteraard het constant beoordelen van barpersoneel en andere gasten in elk etablissement (jaja) wat we bezochten wat je toch wel mist zonder je zussen. Op maandag de familie weer terug naar Nederland gestuurd waarna het vizier toch weer een beetje op de studie ging (haha 3 April). Vandaag is het woensdag, pizzadag. Daarna handelspub. Morgen een feest in Helmuts, vrijdag de partybus en zaterdag… is zaterdag. Zondag hop het Ajax shirt aan en naar de Queen waar ze echt Ajax uitzenden kwam ik dus zondag achter en maandag is al bijna weer woensdag. Time flies when you’re having fun zullen we maar zeggen. Planning vóór volgende blog: 3 tentamens gehaald, Riga geweest, Stockholm geweest, Oslo geweest en weer een hoop nieuwe verhalen om jullie toch weer even uit de dagelijkse sleur uit dat koude kikkerlandje te halen. Hej hej!


P.s. Totaal ongerelateerd maar toch nog het vermelden waard: Eerste studiepunten voor het enige Zweedse vak dat ik heb afgesloten zojuist ‘Passed with distinction´ oftewel dik gehaald!!!


Hakuna matata!!

  • 03 April 2013 - 19:47

    Johan En Nel Schelvis:

    Hoi Robert,

    Als je dit lees zal het wel weer tig feesten verder zijn maar toch leuk om dit te lezen.
    Tipje : niet te hard studeren want als je slaagt is het feesten helaas afgelopen.
    Leuk om te lezen dat je er van geniet dus vol houden zo.
    Groeten van ,

    Ome Johan en tante Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Gotenburg

ZWEDEN 2013

..

Recente Reisverslagen:

03 Juni 2013

Even bijhalen!

03 April 2013

Over studiepunten, Lapland en Zweeds pasen!

08 Maart 2013

Time flies!

04 Februari 2013

Wie de wegen altijd maar bewandeld...

25 Januari 2013

Supersupersuper vet!!
Robert

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 4282

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 30 Juni 2013

ZWEDEN 2013

Landen bezocht: